در یک شب اتفاق افتاد

در اولین سکانس فیلم دو دختر جوان را می‌بینیم که با حالی نه‌چندان مساعد از یک مهمانی خارج می‌شوند. به‌سختی تعادل خود را برای راه رفتن حفظ می‌کنند و درحالی‌که جای پارک ماشین خود را فراموش کرده‌اند قدم‌زنان به گوشه‌های خیابان سرک می‌کشند. فیلم سرگذشت این دو نفر را در یک‌شب تا سحر به نمایش می‌گذارد. منطق حاکم بر داستان از همین ابتدا به‌درستی قواعدی را برای ادامهٔ ماجرا تعریف می‌کند. هوشیار نبودن شخصیت‌ها که باعث می‌شود جهان اطرافشان را کمی غیرواقعی و وهم‌آلود درک کنند و البته حفظ زاویه دید فیلم برای این دو نفر. تا پایان با یک منطق واقع‌گرایانه روبه‌رو نیستیم. این دو در حرکتی که مایه‌های فانتزی دارد بزرگراه‌ها را ورودممنوع می‌روند و به شکل تصادفی مسیرهایی یکسان را دو بار طی می‌کنند. این عناصر فانتزیِ مینیمال کم‌کم رشد کرده و به حضور صدام حسین در فیلم منجر می‌شوند و روبه‌رو شدن با مردی که ادعا می‌کند از آن دنیا برای بردن آن‌ها آمده! بنابراین فیلم با یک فانتزی خیلی ملایم کار خود را شروع می‌کند و کم‌کم درک شخصیت‌ها از اتفاقات اطرافشان را به خیال نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.
مادر قلب اتمی/ کارگردان: علی احمدزاده/ نویسنده: علی احمدزاده/ بازیگران : ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان، محمدرضا گلزار، رضا بهبودی، احسان امانی

در اولین سکانس فیلم دو دختر جوان را می‌بینیم که با حالی نه‌چندان مساعد از یک مهمانی خارج می‌شوند. به‌سختی تعادل خود را برای راه رفتن حفظ می‌کنند و درحالی‌که جای پارک ماشین خود را فراموش کرده‌اند قدم‌زنان به گوشه‌های خیابان سرک می‌کشند. فیلم سرگذشت این دو نفر را در یک‌شب تا سحر به نمایش می‌گذارد. منطق حاکم بر داستان از همین ابتدا به‌درستی قواعدی را برای ادامهٔ ماجرا تعریف می‌کند. هوشیار نبودن شخصیت‌ها که باعث می‌شود جهان اطرافشان را کمی غیرواقعی و وهم‌آلود درک کنند و البته حفظ زاویه دید فیلم برای این دو نفر. تا پایان با یک منطق واقع‌گرایانه روبه‌رو نیستیم. این دو در حرکتی که مایه‌های فانتزی دارد بزرگراه‌ها را ورودممنوع می‌روند و به شکل تصادفی مسیرهایی یکسان را دو بار طی می‌کنند. این عناصر فانتزیِ مینیمال کم‌کم رشد کرده و به حضور صدام حسین در فیلم منجر می‌شوند و روبه‌رو شدن با مردی که ادعا می‌کند از آن دنیا برای بردن آن‌ها آمده! بنابراین فیلم با یک فانتزی خیلی ملایم کار خود را شروع می‌کند و کم‌کم درک شخصیت‌ها از اتفاقات اطرافشان را به خیال نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.
احتملا هدف فیلم‌ساز این بوده که شبگردی خیال‌انگیز این شخصیت‌های ناهشیار را به شکلی هوشمندانه به دغدغه‌های امروز نسل جوان وصل کند. دغدغه‌هایی مثل جنگ، بمب اتم، مرگ و زندگی، مهاجرت و زندگی اخروی که در یک فضای واقع‌گرا باید حضوری کاملاً بی‌انعطاف داشته باشند چراکه به‌راحتی وارد خطوط قرمز مختلف می‌شوند در این فضای خیالی به شکلی کنایی به میان می‌آیند و حضورشان را به رخ می‌کشند. تا اینجا وجوه مثبت کار احمدزاده مورداشاره قرار گرفت. چنانکه گفته شد «مادر قلب اتمی» برخلاف فیلم اول که به معنای واقعی کلمه بیهوده به نظر می‌رسید، دارای ایده و فکر قبلی بوده است و دید کلی حاکم بر آن نوعی بلوغ را نشان می‌دهد. اما گذشته از انتخاب‌های پایه‌ای فیلم‌ساز، نحوهٔ نمایش ایده‌ها و استفاده از فرصت‌ها در فیلم چندان رضایت‌بخش نیست.

مادر قلب اتمی/ کارگردان: علی احمدزاده/ نویسنده: علی احمدزاده/ بازیگران : ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان، محمدرضا گلزار، رضا بهبودی، احسان امانی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *