بازی مرکب چه چیزی درباره استراتژی بین‌المللی نتفلیکس به ما می‌‌گوید؟

نتفلیکس قاعده بازی را تغییر داده؛ به جای صادر کردن فیلم‌های هالیوودی، فیلم‌های محلی را به آمریکا وارد می‌کند

اولیور دارسی
خبرنگار سی.ان.ان
۲۱ | مهر | ۱۴۰۰ ۴۸۲ ۰

نتفلیکس باز هم قاعده بازی را تغییر داده. وقتی این شرکت شروع به رشد در سطح ‌‌بین‌‌المللی کرد، فیلم و سریال‌های هالیوودی را به کشورهای دیگر صادر می‌کرد. حالا، و بعد از یک دهه، این شرکت پخش آنلاین که در بیش از ۱۹۰ کشور جهان فعال است، با استفاده از موقعیت جهانی‌اش در حالی حرکت به سمت مخالف است و این کار را هم با موفقیت فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. 

نتفلیکس، سه‌شنبه اعلام کرد که سریال کره‌ای «بازی مرکب» بدل به «بزرگترین سریال در حال پخش» شده است. آنطور که فرانک پالوتا از سی.ان.ان گزارش کرده نتفلیکس گفته این سریال ضدآرمان‌شهری بیش از ۱۱۱ میلیون بار از زمانی که ۱۷ سپتامبر پخش شده، دیده شده است. برای اینکه متوجه موفقیت این سریال شویم باید بدانیم که سریال «بریجرتون» که قبلاً مقام اول بازدید را [در میان سریال‌های نتفلیکس داشت] در ۲۸ روز اول پخشش ۸۲ میلیون بار دیده شده بود. 

سریال بازی مرکب اول سریال کره‌ای است که در آمریکا مقام اول بازدید را کسب کرده است. اما نکتهٔ مهم‌تر اینکه این سریال بدل به پدیده‌ای در سطح جهانی، از آسیا تا اروپا و آمریکا لاتین، شده است. آنطور که پاتولا در گزارشش آورده، بازی مرکب در ۹۴ کشور جزو ۱۰ تای اول نتفلیکس است. 

«شاهدی بر اینکه استراتژی جهانی‌مان درست بوده است»
مین‌یانگ کیم، از مدیران نتفلیکس که ناظر بخش آسیا پاسیفیک این شرکت است، اشاره کرده که موفقیت سریال بازی مرکت شاهدی است که اثبات می‌کند طرح جهانی نتفلیکس برای تولید محتوا موفق بوده است. او همین هفته به هالیوودریپورتر گفت: «دلیلی که بازی مرکب این قدر برای مهم است این است که شاهدی است مکفی بر اینکه استراتژی بین‌المللی ما درست بوده است.»

استراتژی بین‌المللی نتفلیکس تولید برنامه‌های محلی‌‌ای است که درباره مکانی که در آن ساخته می‌شوند محتوای واقعی و درست داشته باشند. آنطور که کیم توضیح داده، نتفلیکس اعتقاد دارد «برنامه هر چه به شکل محلی اصیل‌تر باشد، [به‌لحاظ بین‌المللی] بهتر پخش می‌شود.» پروژه‌ای مانند بازی مرکب که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده موانعی را که قبلاً بین بازارهای مختلف مدیا بوده از بین برده است. 

فقط قضیه بازی مرکب نیست
درست که بازی مرکب بی‌تردید موفق‌ترین برنامه نتفلیکس بوده اما از یاد نبریم که لوپین [سریال دیگری از نتفلیکس] هم سال قبل موفقیت قابل‌توجهی کسب کرد. سریال معمایی فرانسوی لوپین آنقدر دیده شد تا در مقام دومی پربازدید‌ترین‌ها در آمریکا و در صدر پربازدید‌ترین‌های چندین کشور قرار گیرد. در آن زمان، تد ساراندوس، یکی از مدیران عامل نتفلیکس گفت که معتقد است مدل عضوگیری نتفلیکس به شکلی است که اعضایش را «مشتاق به ماجراجویی در چیزهایی که می‌بینند» می‌کند. 

او اضافه می‌کند: «فکر می‌کنم چیزی که اتفاق می‌افتد این است که مردم می‌‌گویند «سلام. من سریال با زبان خارجی نمی‌بینم اما درباره این سریال که اسمش لوپینه خیلی شنیدم و خیلی مشتاقم که ببینمش. این سریال در پلت‌فرم‌هایی که اشتراک‌ دارم هم هست پس می‌بینمش.» و ده دقیقه بعد، ناگهان، مردم از سریال‌های زبان خارجی خوششان می‌آید. خب این تحول شگفت‌انگیزی است.» ساراندوس می‌گوید «بونگ جون-هو [کارگردان فیلم پاراسایت و برنده اسکار ۲۰۲۰] در مراسم اسکار خیلی قشنگ گفت که مخاطبان مجبورند سرشان را از دیوار یک سانتیمتری بالا بیاورند تا از جهان سرگرمی دیگری که وجود دارد لذت ببرند. ما حالا ما در مقیاسی شگفت‌انگیز شاهد دیدن فیلم‌های خارجی هستیم، فیلم‌هایی که با داستان‌هایی شگفت از هرکجای جهان برای هر آدمی در هرکجای زمین آن‌هم از طریق نتفلیکس...»

نظرات

نظری ثبت نشده است، اولین نفر باشید

نظر دهید
قوانین ارسال نظر
ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظراتی که حاوی توهین باشند منتشر نخواهند شد لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

مطالب مرتبط